Шановні відвідувачі! Вітаю Вас на сторінках мого блогу! Бажаю приємного перегляду. Сподіваюсь, що блог буде цікавий усім відвідувачам!

10 клас

Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Вихід героя за рамки «родинного кола». Психологічне дослідження формування характеру, духовний злам Чіпки під впливом соціальних обставин.

Мета: допомогти учням усвідомити причини духовної деградації Чіпки та обставини формування його  характеру, простежити еволюцію його поведінки; сприяти вмінню грамотно висловлювати свої думки, почуття, розповідати про враження від почутого, розвивати навички критичного мислення; виховувати почуття людської та національної гідності.

Цілі уроку.

Учні знатимуть: причини духовного занепаду Чіпки, еволюцію його поведінки.

Учні вмітимуть: грамотно висловлювати свої думки, визначати своє ставлення від прочитаного, критично мислити.

Тип уроку: комбінований, урок-суд.

Обладнання: тексти твору, аудіозапис фрагменту роману, картки з домашнім завданням.

Методи, форми, прийоми роботи: евристична бесіда, «Гронування», робота з текстом, «Займи позицію», «Асоціативний кущ», інтерактивна вправа «Судовий процес», «Кубування», незакінчене речення.

 

Ім’я уроку. Бажали ми народові свободи, Бажали ми, щоб очі він відкрив.

                    І, як другі освітнії народи, для поступу, для правди й щастя жив.

                                                                                                                Панас Мирний

                                                        Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

 1. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

     Вчитель. Доброго дня,діти! Приємно бачити вас такими красивими,зосередженими, схвильованими. Скажіть, якими ви хочете бути сьогодні на уроці? І я вам бажаю бути старанними, уважними, зосередженими, активними,щоб наш урок був цікавим і плідним. А тепер обміняйтеся приємними посмішками. 

 2. Актуалізація суб’єктного  досвіду й опорних знань.

                 - Бесіда

-         Зображення життя й праці, мрій і сподівань селян – улюблена тема П.Мирного як прозаїка. Про це і йдеться в романі «Хіба ревуть…». Пригадаймо проблематику твору. Скажіть, яка з проблем, порушених в творі, вам здається найважливішою?(батьки і діти, кріпацька неволя, любов і щастя…)

-         Вільна людина… яка вона?

               - «Гронування». Скласти асоціативне гроно зі словосполученням  вільна людина

                                                                 щаслива

                            Вільна людина           спокійна

                                                               має сім’ю

                                                              має гроші

 

ІІ. Цілевизначення та планування.

1.     Повідомлення імені уроку.

     -  Прочитайте ім’я уроку.

                    Бажали ми народові свободи, Бажали ми, щоб очі він відкрив.

                    І, як другі освітнії народи, для поступу, для правди й щастя жив.

                                                                                                                                   Панас Мирний

-         Як ви розумієте ці слова?

-         Що ви відчули, коли почули чи прочитали цей вислів?(біль, розчарування)

-         Чому розчарування і біль?(бо наш народ весь час бореться за волю, за мову, за право жити…)

-         Так, справді. Наш народ весь час знаходиться в процесі боротьби за щось…за незалежність, за волю, і намагається подолати всі ці проблеми. І сьогодні ми з вами  поговоримо про проблеми села в пореформений час- в др. пол.19 ст., і способи їх вирішення, які автор розкриває через психологію героїв, їхні думки, прагнення; про те, як людина, шукаючи правди і щастя, може безповоротно помилитися і потрапити в прірву, з якої не вибереться ніколи…

-         Запишіть до зошитів число, тему, ім’я уроку.

2.     Діти записують до зошитів число, тему, ім ٰя уроку.

3.     Вибір цілей із загального переліку, доповнення їх власними.

-         Діти, цілі нашого уроку такі: дослідити причини психологічного занепаду Чіпки як особистості та ВИНЕН чи НІ Чіпка у тому, яким став.

-         Подумайте,що ви хочете взяти для себе від сьогоднішнього уроку і свої цілі запишіть на картках.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

 

1.     Метод «Займи позицію».

Бесіда

-         Хто такий Чіпка?

-         Чіпка-це людина, особистість, хоче правди, прагне щось мати в житті, живе з матір’ю та бабаю Оришкою, ображений на людей, на весь світ, бо він не злюбив Чіпку ще з народження, не дав жити, працювати, любити, це  селянин-трудівник, працьовитий, любить землю, ненавидить поміщиків, бажає волі, бажає бути господарем, просто господарем…

-         Чому Чіпка головний герой роману?

-         Що, на вашу думку, рухало вчинками Чіпки: розум чи почуття?

-         Це правильно чи ні? Але ж його образили і ображали постійно: батько, дитинство, відібрали землю… хіба не треба відстоювати свою думку?   

-         Якими? 

-         То винен чи ні? Займіть кожен свою позицію.


-         Сьогодні клас ділиться на прокурорів і адвокатів. Ви протягом уроку самі вирішуєте, в ролі кого будете виступати, і в кінці уроку висловите свою позицію, винен чи ні.

2.     Обговорення назви твору. Робота з текстом.

    2.1 Повідомлення учня: «Назва  роману запозичена з Біблії, де дослівно звучить так: «Чи ж реве віл при яслах повних?» Це говорить про те, що злочин має причину, людина не скоює злочин, якщо вона задоволена всім тим, що має».

    2.2 Бесіда  - Розкажіть про Чіпку (Чіпка живе в час до і після скасування кріпацтва. Життя людей в той час було нестерпним: під час кріпацтва, так і після скасування, бо людям треба було відпрацювати на пана ще 2 роки. І люди були цим незадоволені. Чіпка жив з матір’ю, бабою Оришко, дитинство було нестерпним, бо не було батька, точніше був, але виявився двоєженцем, і його забрали в москалі, і саме через це з Чіпкою в дитинстві ніхто не дружив. Мали бідненьку хату, кусок землі, яка дісталася від далекого родича, він господар, щасливий, радіє, бо є земля. Але ту землю швидко забрали, бо з’явився господар. Чіпка йде в місто, щоб подати заяву до суду, але треба хабар 50  крб. , а в Чіпки тільки останні 5. Починає пити, погані друзі, далі грабунки і вбивство всієї  сім’ї…і як наслідок-Сибір, каторга).

    - То що підштовхнуло Чіпку на злочин?

    - Існує думка, що в людину від народження закладено все-і добро, і зло. Якщо життя зруйнує духовні цінності, орієнтири чесного життя – то переможе зло. Значить , багато чого залежить від генетичної спадщини, від суспільства, від людини самої.

     - Наш психолог зараз зачитає повідомлення, що каже наука «Психологія» про формування людського характеру і психіки з народження і впродовж життя.

         «Формування характеру людини відбувається в різних за своїми особливостями та рівнем розвитку  групах (родина, дружня компанія, клас). У залежності від того, яка група для особистості є значущою і в якій вона росте, у людини розвиваються відповідні риси характеру. Характер є прижиттєвим утворенням. Витоки характеру людини слід шукати в самому початку життя: такі як: доброта, товариськість, чуйність, а також протилежні їм- егоїстичність, черствість, байдужість. Є дані про те, що початок формування характеру і сталої психіки йде в глиб дошкільного дитинства і визначається спочатку тим, як мати поводиться з  дитиною, а потім і однолітки» .

                      - Значить, наука говорить, що дитяча психологічна травма  впливає на   психічну нестабільність людини в  дорослому житті. В нашому творі це якось    простежується? В чому? (мати недолюблювала Чіпку, бо він від двоєжонця, а

                через це її ненавиділо і жахалося все село, з нею ніхто не спілкувався, вона його не   

               вміла і не хотіла виховувати, хотіла якнайшвидше відправити в найми; але і той   

               факт, що батька не було, а через це і діти не гралися з ним, обминали хату, ріс   

               один) – зачитати з твору уривок про відношення матері до сина с. 

            -Отже, який висновок випливає зі сказаного?(Перша причина злочин- нелюбов в дитинстві, ще- презирство однолітків)

   3. «Асоціативний кущ» з елементами бесіди

                                       Причини поведінки Чіпки

нелюбов матері  презирство однолітків    соціальні обставини    відсутність батька

 

-         Давайте простежимо, які особливості характеру проявляв Чіпка в дитинстві і в юності? Чи щось насторожило вас?(розумний,допитливий, але нервовий, озлоблений, мстивий- хоче підпалити обійстя хазяїна Бородая, в якого він служив, бо той його покарав за втечу, відривав голови горобцям… )зачитати текст про горобців

-         Отже, бачимо, що уже з дитинства розвивається неконтрольована дитяча психіка.

-         А які ще стаються події, що впливають на думки, почуття і життя нашого героя?(розмова з дідом Панасом про несправедливість в світі зокрема на селі- зачитати с.      , відмова громади Чіпці пасти овець, бо він ще малий і з неблагонадійної сім’ї, відібрали землю, бо то виявилася не його, бо з’явився господар цієї землі, відмова вищими органами повернути землю, бо треба дати хабар...а він так хоче бути хазяїном, мати свою землю, працювати як всі, щоб з ним рахувалися , хотів довести всім, що він не його батько, він чесний, справедливий, вміє робити...)

-         Давайте заодно розкажемо про Чіпку-хлібороба, охарактеризуємо його почуття і настрій в той період життя (с.   він любив землю, бо вона робила його хазяїном, він знав їй ціну. Недаремно саме серед полів він зустрів своє кохання...   )

-         Що вас  вразило найбільше з почутого?

-         Але він втратив її. Разом із землею він втратив віру в справедливість, у людей (аудіо- Що тепер я? людський потикач, наймит?... Пропало, все пропало, і добро, і душа пропала…бо немає правди між людьми).

-         Що ви відчули після прослуханого?

Уяви себе і опиши. -  Уявіть себе на його місці. Що ви  відчуваєте?Щоб ви зробили б, будучи на його  місці?

-          От і ще одна причина його поведінки.

-         Що відбувається в житті Чіпки після цього?(саме тоді він втрачає людську подобу: починає пити, знаходить друзів-пияків, які й підмовили обікрасти панські комори, а там і перше вбивство-сторож, виганяє матір з хати, яка живе в сусідки, а потім і взагалі дійшов до того, що почали грабувати по ночах багатих людей серед шляху, який поступово перейшов у звичні речі і закінчувався вбивствами. Він навіть не чує свою кохану дружину Галю, яку вірно любив. Вона благала зупинитися, хотіла сім’ю, дітей, але після того, як він одної ночі зі своєю бандою вирізав всю сім’ю, вона - повісилась).

-         Чому ж він не міг зупинитись? Він же ж став хазяїном, в нього з’явилась земля, збудував нову хату, дружина кохана, зажив, як всі, з ним почали радитись, товаришувати, вибрали навіть                    . Чому? Через що?(Бо озлобленість і помста керували його почуттями, бо мав той весь прибуток від нічних грабунків,   так  він думав,що зрівнює багатих і бідних, бо відбирав саме у багатих;бо потоваришував з розбійниками, а не став на шлях праці і справедливої боротьби проти експлуататорів, як це зробив його товариш Грицько-він пішов далеко на заробітки на декілька років і саме тому купив хату, землю, а потім і одружився) .

             4.Інтерактивна вправа «Судовий процес».  Клас ділиться на захисників і    обвинувачів (або в парах). 

Промова прокурора. У дитинстві Чіпку не любили: мати, діти…але ж інші тисячі дітей теж були ображені долею, не тільки ж він, однак вони ж не стали вбивцями. Коли не довірили отару пасти, але ж він іще малий, без досвіду. Разом з  товаришами-пияками починає красти, а це незаконно. Ображає матір, виганяє з дому. Вирізали всю сімю, підпалили хату і пішли спокійно до Чіпкиної хати пересидіти, переодітися і перекусити. Всі ці злочини зроблені в стані сп’яніння, що передбачає  ще суворіше покарання. Висновок: Нечипір Варениченко – суспільно-небезпечний злочинець, який скоїв безліч дрібних та серйозних крадіжок та жорстокі вбивства.

              Промова адвоката. З дитинства Чіпка відчував себе нікому  не потрібним,ненависть оточуючих була безпідставною. Не може змінити соціальні обставини,наштовхується на байдужість людей, прагне знайти правду і справедливість.Хоче любити, хоче робити добро , хоче змінитися, коли тверезіє. Вплив лихого товариства на нього. Несправедливість існуючих порядків привела вольову енергійну людину до трагічного кінця, бо в більшості випадків проста людина не може змінити державні  порядки. 

Висновок.  На лихий шлях Чіпку підштовхнуло саме суспільство зі своїми

          несправедливими устоями.

-         Отже, можна чи не можна виправдати злочин важким дитинством, несправедливим ставленням оточуючих чи жахливими соціальними обставинами?

-         То ВИНЕН чи НІ? ЗАЙМІТЬ ПОЗИЦІЮ.


-         То помста може бути виходом зі складних ситуацій? НІ- бо вбивство найстрашніший злочин.

5.     Сенкан до образу Чіпки на початку твору – І в, в кінці твору- ІІ в.

6.     «Кубування».

-         Який життєвий урок ви засвоїли сьогодні?

-         Хто винен в усіх нещастях Чіпки?

-         Як закінчується роман?

-         Чому зло в світі не зникає?

 

    V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

               1. Бесіда

    - В чому полягає актуальність роману?(Одного жорстокого злочину не можна

         спокутувати  й тисячею добрих вчинків.  Не можна стати щасливим на нещасті інших.  Добро породжує тільки добро, а зло-зло.)

2.      Рефлексія почуттів.

Незакінчене речення: «Твір змусив мене задуматись над тим,що…»,

                                      «Для себе я зрозумів(ла)….».

3.     Самооцінка діяльності на уроці.

Закінчити речення усно: «Я сьогодні молодець, бо…».

4.     Обговорення цілей уроку (подивитися на цілі, які поставили перед собою на початку уроку, досягнуті всі чи ні).

        VІ. Домашнє завдання.

               Обов’язкове загальне. Підготуватися до складання анкети головного героя роману. 

              Обов’язкове на вибір. 1. Написати есе на тему «Не можна стати щасливим на  нещасті інших» 2. Написати можливе продовження   твору.

              За бажанням. Намалювати ілюстрації до твору.

Немає коментарів:

Дописати коментар