Шановні відвідувачі! Вітаю Вас на сторінках мого блогу! Бажаю приємного перегляду. Сподіваюсь, що блог буде цікавий усім відвідувачам!

7 клас

 Контрольна робота з теми «Дієприкметник»                                         І варіант
1. Дієприкметниками є всі слова в рядку
А позеленіти, спожитий, убитий    Бзачесаний, сказаний, запечений
В загорнений, побілілий, жовтий   Г пожовклий, читаючи, зниклий
2. Дієприкметник виділено в реченні
А Лютневий сніг весною пахне.         БВесна ледачого не любить.
ВПечені голуби не летять до губи.      ГСкупому душа дешевше гроша.
3. Дієприкметниковий зворот є в реченні
АЯхта стала під мостом, прибита хвилею до однієї з підпор.
ББатько мовчки розглядав на собі вишиту сорочку.
ВЙшла череда, летіли до ставу табуни обважнілих сірих гусей.
ГПоникли нерозбруньковані віти верби, ледве торкаючись ріки.
4. Дієприкметниковий зворот НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Небо помережане хмарками синяву з високості шле.
БТихо в хаті тільки чути рівне дихання зморених сном людей.
ВВажко пирхали коні зморені борсанням у снігу.
ГЧервоні та сині квітки повишивані на рукавах дуже приставали до чорних брів.
5. Дієприкметниковий зворот ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Обліплені лапатим листом кущі вкривали підгір’я.
БПосріблені промінням місяця клаптики хмар нерухомо застигли на темному небі.
ВДовго чув я полонений сном солов’їну пісню за вікном.
ГІз золота зіткане сяєво ллється на землю.
6.РАЗОМ частку не з дієприкметником треба писати в рядку
А У лінивого піч до спини не/прив’язана, а приклеєна.
БДе хата не/метена, там дівка не/плетена.
ВНе/висіяне насіння й на той рік не пропаде.   ГЛедареві план не/вказаний.
7. Виділений дієприкметник виступає частиною складеного іменного присудка в рядку
А Осінь присипала землю золотою порошею опалого листя.
Б Повітря було насичене пахощами достиглих яблук, меду й квітів.
ВУсе навкруг було наповнене дивними звуками звірів.
ГПосаджені мамою квіти гарно прийнялися.
8. Безособову дієслівну форму вжито в реченні
А На сході морозно палала зірниця, стукнувся у двері ранок.
БВітрила на човні вже давно було зірвано.
ВСтеп у цю пору весь залитий сонцем та огорнутий думками.
ГСтара халупа самітно визирала із заметів.
9.НЕ ПОТРЕБУЄ редагування словосполучення в рядку
А дозрівша полуниця  Бнаболівше питання  Внависша загроза Гбажаний результат
10. Граматичну помилку допущено в реченні
А Широке рівне плесо віддзеркалювало срібні кучері залитих сяєвом хмар.
БАж до самого небосхилу розляглося засипане снігом поле.
ВРозквітлі від перших весняних променів, дівчата збирали проліски.
ГВесело бачити в кожному русі заховану силу життя.
ІІ рівень
1. Спишіть, знімаючи скісну риску.                                                                       1 бал
Не/викопана картопля, не/пофарбований улітку паркан, лист не/відправлений, не/прочитане оповідання, не/запечене, а зварене м’ясо, не/политі квіти, кімната не/освітлена, не/розгадана таємниця.
2. Прочитайте речення, розставте, де потрібно, розділові знаки. Підкресліть дієприкметникові звороти в кожному реченні.                                                   1 бал
Нагріта на сонці полуниця солодко пахла. Високі гори покриті чорним смерековим лісом дрімали на спеці. Холодний дощ перемішаний із мокрим снігом заступив ясні обрії. Пахнуть черешні наповнені соком і глеєм.
3. Прочитайте речення, випишіть дієприкметник, виконайте його морфологічний розбір за зразком.Підкресліть дієприкметник як член речення.                      2 бали
Крізь поріділий туман уже просвічувало сонце.
Зразок: Не легко зачерствілій у відлюдництві душі розкриватись перед цілим світом.
Зачерствілій – дієприкмет., поч. ф. – зачерствілий; акт., мин. ч., док. вид, ж.р., одн., Д.в., означення.
                                                   ІУ рівень   (3 бали)
Напиши твір-мініатюру «Золоті барви осені»,або «Зима-чарівниця»(5-7 речень), використовуючи дієприкметники та дієприкметникові звороти.

Контрольна робота з теми «Дієприкметник»                                               ІІ варіант
1. Дієприкметниками є всі слова в рядку
А зелений, побілений, знесилений    Б зажурений,зачерствілий,солоний
Взамружений, пошитий, посаджений    Г темніючий,будувати, вишитий
2. Дієприкметник виділено в реченні
А Дірявого мішка не наповниш.               БСкупий складає, а щедрий споживає.
ВВідрізана скиба до хліба не пристане.    ГВ умілого й долото рибу ловить!
3. Дієприкметниковий зворот є в реченні
А Цей несподіваний змужнілий голос прорізався в нього вперше в житті.
БПереглядаючись між собою, слідом за господарями пішли зніяковілі гості.
ВУ садку прибрано: стежки заметені, родюче дерево обмазане й попідрізуване.
ГУзимку все навколо здавалося пустелею, заметеною снігом.
4. Дієприкметниковий зворот НЕ ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Строкатий сад колисаний вітерцем обізвався легким шелестом гілля.
БДесь далеко в морі оповитому темрявою світив вогниками пароплав.
ВНевеличкі біленькі хатки окутані садками та левадами розбіглись по пагорбку.
ГВисохлий за літо потічок безшумно звився чорним вужиком.
5. Дієприкметниковий зворот ТРЕБА відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущено)
АВикупаний сонцем вклоняється землі колос.
БЗа тією горбиною стирчали оточені колючим терном руїни.
ВСяйвом переповнені плоди мерехтять палають і не згасають.
ГДавно вже море ночі залило натомлене денним трудом село.
6.РАЗОМ частку не з дієприкметником треба писати в рядку
А Яка диковина, що собака не/кована.    БСкачуть не/писані рукави, а сите черево.
ВПішов так мені вік, як не/соленій капусті.
      Д Толока не/орана, вівці не/лічені, пастух рогатий.
7. Виділений дієприкметник виступає частиною складеного іменного присудка в рядку
А Над розквітлою землею мерехтливо яріли достиглі світанкові зорі.
БВікна будиночка були прикриті синіми віконницями.
ВПід дубом зелененьким кінь утомлений стоїть.
ГМоре купається в місячнім світлі, дихають важко троянди розквітлі.
8. Безособову дієслівну форму вжито в реченні
А Фіалки влітку пахнуть ніжно, радісно й хвилююче.
БРосла собі липа самотньо в степу.   ВЗолотом налитий вітер вересневий.
ГУсе навколо снігами запорошено.
9. НЕ ПОТРЕБУЄ редагування словосполучення в рядку
А засохший бутерброд  Бнаступна зупинка  Впожовтівший від спеки
Гпочаткуючі журналісти
10. Граматичну помилку допущено в реченні
А Затуманені слізьми очі дивились кудись у простір.
БЧерез вікно в очі зазирнув клапоть неба, присипаний срібним теплом.
ВСад, розфарбований барвами осені, був заповнений червонуватою задухою.
ГПовітря приємно огортає село, настояне на ароматах горобини.
ІІ рівень
1. Спишіть, знімаючи скісну риску.                                                              1 бал
Не/посаджена ніким полуниця, хата не/побілена, не/спечений хліб, не/перекопане, а виоране поле, не/надрукований текст, не/написаний лист, не/приготовлений учора борщ, не/пофарбований забор.
2. Прочитайте речення, розставте, де потрібно, розділові знаки. Підкресліть дієприкметникові звороти в кожному реченні.                                            1 бал
Вона голосно засміялася й засипала йому все обличчя й голову дощем квітів нарваних унизу на леваді. На полонині пахло охолодженою за ніч землею. Умита росою мерехтить самоцвітами обабіч стежки трава. Усе спить поморене денною працею.
3. Прочитайте речення, випишіть  дієприкметник, виконайте його морфологічний розбір за зразком. Підкресліть дієприкметник  як член речення.                     2 бали  
          Пучок нарваних фіалок сам випадає з моєї руки.
Зразок: Не легко зачерствілій у відлюдництві душі розкриватись перед цілим світом.
Зачерствілій – дієприкмет., поч. ф. – зачерствілий; акт., мин. ч., док.вид, ж.р., одн., Д.в., означення.
                                                  ІУ рівень (3 бали)

Напиши твір-мініатюру «Золоті барви осені»,або «Зима-чарівниця»(5-7 речень), використовуючи дієприкметники та дієприкметникові звороти.


                     Дієприслівник. Тренувальні вправи 

Мета уроку:  систематизувати знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, сприяти зміцненню навичок визначення граматичних ознак дієприслівника, розрізнення дієприслівника та дієприкметника, вживання  розділових знаків у реченнях з дієприслівниковими зворотами та одиничними дієприслівниками; формувати творче вміння використовувати дієприслівники у власних висловлюваннях; розвивати вміння працювати в групах; виховувати любов до рідної мови, бажання вивчати її скарби.

Обладнання: електронна презентація, роздатковий матеріал, підручник, завдання групам, маркери, аркуші паперу.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

ХІД УРОКУ

І. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань

Пояснювальний диктант

1.  Дієприслівник – це особова форма дієслова, що позначає додаткову дію або стан. (Ні).

2.  Дієприслівник має ознаки дієслова та прислівника. (Так).

3.  Дієприслівники пишучималюючи недоконаного виду. (Так).

4.  У реченні  Пізнаючи себе самого, я рідну землю пізнавав. дієприслівник вжитий у теперішньому часі. (Так).

5.  У дієприслівнику намалювавши закінчення и. (Ні).

6.  Дієприслівники, як і дієприкметники,  змінюються за родами, числами та відмінками. (Ні).

7.  У реченні дієприслівник є обставиною. (Так).

8.  Дієприслівник разом із залежними від нього словами утворює дієприслівниковий зворот. (Так).

9.  Дієприслівниковий зворот не виділяємо комами, якщо він стоїть перед означуваним словом. (Ні).

10.  У реченні  Лінь, лежачи на печі, змерзне. розділові знаки поставлено правильно. (Так).

11.  У кінці дієприслівників після ч, ш завжди пишемо и. (Так).

12.  Дієприслівник є однією з п’яти форм дієслова. (Так).

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Оголошення очікуваних результатів уроку. 

Учні самостійно формулюють можливі очікувані результати та підсумовують їх разом з учителем за допомогою слайду 21.

        Повторити знання про дієприслівник як особливу форму дієслова;

        відрізняти дієприслівник від дієприкметника;

        правильно розставляти розділові знаки при дієприслівниковому звороті та одиничному дієприслівнику;

        виправляти помилки у вживанні та правописі дієприслівників;

        навчитися продуктивно працювати в групах та представляти результати спільної діяльності

ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ МАТЕРІАЛУ. ВИКОНАННЯ ВПРАВ.

Бесіда.

·  Чи можемо ми стверджувати, що дієприслівник –  частина мови?

·  До якої частини мови належить дієприслівник?

·  Скільки форм має дієслово? Назвіть їх.

Вправа 1. Серед запропонованих форм дієслова необхідно обрати лише дієприслівники та записати їх у стовпчик. У вправі є загадка: якщо учні вірно виконають завдання, то із перших літер виписаних дієприслівників прочитають прізвище відомого українського письменника.

Затихнути, гукаючи, освітлені, упізнавши, проаналізовані, проллється, цураючись, бовваніти, аналізуючи, пожовклий,  лежачи, зламано, оповитий, освітлюючи.

Вправа 2. Скласти речення за запропонованим початком. (Слайд 24)

Прочитавши твір Євгена Гуцала « …», я ….  

 Виконання завдань, підготовлених учасниками груп.

У процесі роботи над творчим проектом учні також готують завдання для інших груп відповідно до тематичного питання. Завдання першої групи пропонуються  на аркушах зеленого кольору, другої – червоного, третьої –  синього, четвертої –  жовтого. На виконання завдань відводиться 6 хвилин.

Завдання групи 1. Розв’яжи кросворд.
1.      Форма дієслова, що відповідає на запитання що роблячи? що зробивши?
2.Дієприслівник – це …  форма дієслова.
3.Що «подарував» прислівник дієприслівнику?
4. У якому часі вжитий дієприслівник прочитавши?
5. Яким членом речення є дієприслівник?
6.Дієприслівник разом із залежними словами утворює дієприслівниковий …
7. Час, якого не має дієприслівник.
8.Як називається дієприслівник без залежних слів? 
Завдання групи 2. Виконати тестові завдання.
1. Що дієприкметник та дієприслівник мають від дієслова?
А  Рід;
Б  число;
В  вид;
Г  відмінок 
2.Дієприкметник та дієприслівник – це … форми дієслова.
А  Особові;
Б  особливі
3.У якому часі можуть вживатися дієприкметники та дієприслівники?
(2 відповіді)
А  Минулому;
Б  майбутньому;
В  ніякому;
Г  теперішньому 
4.Позначте речення, у якому є дієприслівник
А Повітря стоїть нерухоме, як води стоячі.
Б  Промчали коні, сталлю тремтячи.
В  Не побачиш, як очі незрячі, не напишеш, як руки тремтячі
5.Позначте рядок, у якому всі дієприслівники та дієприкметники минулого часу
А Зростаючий, посивілий, посивівши;
Б  написавши, пожовклий, зрадівши;
В  розуміючи, працюючий, засохлий;
Г  заховавшись, обходячи, зжовклий
6. Позначте рядок, у якому і дієприкметник, і дієприслівник  доконаного виду
А сказаний, підтримавши;
Б  допомагаючи, прочитаний;
В  ваблячий, знітившись;

Г  уміючи, забутий 

5.Вправа. «Упіймай помилку». Необхідно знайти  помилку в текстах реклам, складених восьмикласниками для семикласників. (Слайд 48).

1.Ти любиш танцювати і мрієш стати популярним? Прийшовши на кастинг телешоу «Танцюють усі», у тебе є неповторний шанс! Даруючи тобі мрію, лови удачу!  Чекайте на кастинг у вашому місті.

2. Зголодніли? Пропонуємо  магічні цукерки. Скуштувавши їх, змінюється  смак! Ця продукція корисна та смачна. Смакуючи, твій настрій обов’язково покращиться.

 ІV. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1.                      Учитель пропонує повернутися до визначених на початку уроку очікуваних результатів  і проаналізувати їх.

2.                      Робота з таблицями оцінки та самооцінки, за допомогою яких учні оцінюють як власну діяльність у процесі підготовки творчого звіту й під час уроку, так і роботу інших учасників групи.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

        Виконати завдання для самоконтролю (усно).

        З’ясувати за словником значення слів.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар